Widget Random Post No.

World: Fake Anti-Malaria Drug Circulated in Africa

Barangkali selagi sesuatu itu boleh dipalsukan, segala-galanya akan dipalsukan. Di kawasan Afrika, dadah anti-malaria palsu disebarkan yang boleh merisikokan berjuta-juta nyawa - menurut satu kajian.

Dari mana datangnya dadah anti-malaria palsu ini. Dadah palsu ini dikatakan banyak dihasilkan di negara-negara Timur Asia terutamanya di China. China lagi.

The research, funded by the Wellcome Trust, examined the counterfeit drugs samples collected between 2002 and 2010 in 11 countries.

The main ingredients being used in the anti-malarial is derived from the artemisinin plants. The World Health organisation had urged the usage of artemisinin in combination with other drugs to delay the development of resistance. Anti-malarials, after a time become ineffective as the parasites become resistant to them.

Source: zeenews.com. Full news here. 

Malaria bukannya penyakit sembarangan, Ia menyebabkan kematian beribu-ribu malah berjuta-juta nyawa terutama di negara-negara miskin. Pengedaran dan penyebaran dadah palsu ini akan menyebabkan keadaan makin teruk.

Syukur di negara kita Malaysia tidak mengalami masalah Malaria seperti negara-negara Afrika. Banyak nikmat yang kita peroleh tinggal dan menjadi warganegara Malaysia. Tetapi sayangnya ramai yang tidak sedar dan tidak bersyukur dengan keadaan dalam negara yang baik.
World: Fake Anti-Malaria Drug Circulated in Africa World: Fake Anti-Malaria Drug Circulated in Africa Reviewed by faizalnizam on January 18, 2012 Rating: 5

No comments:

appreciating your feedback and response!

Post Counts

Powered by Blogger.